Barn brukt mot foreldrene

Jeg er født inn i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige («Kirken») og i en alder av 50 er jeg fremdeles regnet som medlem. I Kirken lærer man tidlig å leve med kognitiv dissonans (å leve med to motstridende tanker av lik verdi for en selv samtidig). Da Kirken nylig la opp til forandringer i sin konfidensielle instrukshåndbok til ledere av kirken, ble noen av disse forandringene lekket til media.

La det være sagt med en gang at Kirken er sterk motstander av homofili. Mormons Bok (Kirkens egen hellige skrift) beskriver homofili som så ille at det bare er det å ta uskyldig liv (dvs å være villig til å drepe Jesus) som er verre. I Håndboka fra 2010 er det mange eksempler på hvordan det å være utøvende homoseksuell straffer seg. I bunn ser det ut som om det ligger en slags tanke om at ens seksuelle legning er et valg, og om man bare prøver hardt nok (eks. gifter seg med motsatt kjønn) vil man kunne overvinne det som anses som en mangel/feil/svakhet ved en selv. All seksuell aktivitet skal holdes innenfor et heterofilt ekteskap for sex er beregnet på å skape barn og «riktige» familier.

Innstrammingene som kom for flere måneder siden men ble lekket til media den 5. november 2015 består av flere elementer:

  1. Medlemmer i likekjønnede ekteskap regnes nå som apostater.
  2. Barn av en forelder som lever i eller har levd i likekjønnet ekteskap kan ikke motta navnevelsignelsen som alle mormonerbarn mottar når de er babyer.
  3. Barn av en forelder som lever i eller har levd likekjønnet ekteskap kan kun døpes, få prestedømmet eller reise på misjon om:
    • barnet viser tydelig iver etter å etterleve Kirkens lover og regler,
    • barnet erklærer tydelig at de er motstandere av den homoseksuelle forelders forhold og livsstil,
    • barnet har fylt 18 år,
    • barnet har ikke lenger bor hos, eller har tenkt å bo hos, forelderen i likekjønnet ekteskap,
    • lederen ungdommen må overbevise deretter får tillatelse fra Kirkens øverste lederskap til å la ungdommen bli døpt.

Kirkens (Christoffersen) forklaring er det at disse reglene er til for å beskytte barnet og som en reaksjon på det at USAs Høyesterett godkjente likekjønnete ekteskap. Barnet skal skjermes for motstridende budskap. Men hvorfor er det nettopp barna med en forelder i likekjønnet ekteskap Kirken forfølger? Har lederne tenkt over hvilke konsekvenser som vil oppstå og allerede har oppstått allerede og bare blåst i dem? Såpass ille har noen lokale ledere følt at de nye retningslinjene har vært at de anonymt har sagt at de ikke hadde klart å følge dem.

Da jeg vokste opp fikk vi barn motstridende budskap hele tiden. Forskjellen mellom mange av tingene vi lærte på skolen (eks evolusjon) gikk stikk i strid med det man da underviste i Kirken. Her i Norge var det en helt annen forventning til sex før ekteskap enn det man hadde i troslæren. Alt dette kjente vi barn på men vi navigerte så godt vi kunne i budskap som ifølge Christoffersen vi burde beskyttes for. Hva så med barn som vokser opp i hjem der barnet blir utsatt for overgrep, en av foreldrene er kriminell eller en av foreldrene aktivt kjemper mot kirken? Ja, hva så. Barnet/ungdommen trenger ikke gjøre noe annet enn å ønske å bli døpt og etterleve kirkens budskap. Det er ikke snakk om å flytte ut eller unngå foreldrene i de tilfellene.

Pga av all den negative publisiteten kom Kirkens ledelse idag, 13. november, med følgende oppmykning:

«The provisions of Handbook 1, Section 16.13, that restrict priesthood ordinances for minors, apply only to those children whose primary residence is with a couple living in a same-gender marriage or similar relationship».

Utsagnet ignorerer fullstendig hvordan moderne familier ser ut.

  • Delt foreldreansvar der en er aktivt deltagende medlem og den andre ikke.
  • Besteforeldre eller andre familiemedlemmer som forsøker å oppdra barnebarn etter kirkens regler men at foreldrene er i likekjønnet forhold.
  • Likekjønnede ekteskap der partene oppriktig tror at Kirken er guds ord og gjør alt de kan for å oppdra dem «riktig» på tross av måten de selv blir behandlet på.
  • Homoseksuelle barn som fødes inn i kirkens familier og som får høre at de er så skitne at bare noen som ville vært villig til å drepe Jesus er verre.
  • Ignorerer egen trosartikkel om at «menneskene vil bli straffet for sine egne synder og ikke for Adams overtredelse.»
  • Ignorerer egen befaling om å døpe barnet når det er åtte år (L&P 68).

I bunn og grunn ser jeg på dette som et maktspill. For Kirkens medlemmer er det Kirkens ledere som bestemmer (definisjonsrett) hvem som skal nyte av det Kirken regner som goder (ta nadverden, døpes, navnevelsignelser, reise på misjon, reise til templet, gjøre «viktig» frivillig arbeide). Gjennom barna sørger man for at mennesker som bor i ulykkelige ekteskap forblir der for at barna ikke skal bli skadelidende. På den måten opprettholder Kirken fasaden om at den er familievennlig.

Om det likevel skulle bli skilsmisse vil man i Utah og Nevada (veldig mange medlemmer) kunne regne med at omsorg blir tildelt den av foreldrene som holder seg innenfor reglementerte kjønnsforhold. Andre steder risikerer man langvarige rettssaker «til barnets beste» for å ikke tape ansikt ytterligere overfor andre medlemmer.

Brother Jake forklarer det hele fortreffelig i sin engelske satire over disse nye reglene:

Og til slutt et sitat fra en av Kirkens øverste 15 ledere (en apostel) Dallin H. Oaks («Protect the Children»)

«When we consider the dangers from which children should be protected, we should also include psychological abuse. Parents or other caregivers or teachers or peers who demean, bully, or humiliate children or youth can inflict harm more permanent than physical injury. Making a child or youth feel worthless, unloved, or unwanted can inflict serious and long-lasting injury on his or her emotional well-being and development.

Young people struggling with any exceptional condition, including same-gender attraction, are particularly vulnerable and need loving understanding—not bullying or ostracism.

With the help of the Lord, we can repent and change and be more loving and helpful to children—our own and those around us.

We remember our Savior’s teaching as He placed a little child before His followers and declared:

“And whoso shall receive one such little child in my name receiveth me.

“But whoso shall offend one of these little ones which believe in me, it were better for him that a millstone were hanged about his neck, and that he were drowned in the depth of the sea” (Matthew 18:5–6).»

– Dallin H. Oaks 2013

———————————————-

Februar 2016: Unintended consequences

Februar 2016: «Vi har ingen homoseksuelle i kirken» (video tale av en av lederne)

Advertisements

One thought on “Barn brukt mot foreldrene

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s