Joseph Smith Jr., grunnlegger av mormonismen: Barndom

Å ville tillegge livet overnaturlige krefter har sannsynligvis fulgt mennesket helt siden abstraksjon ble en del av livet. Som med alt annet menneskene har funnet på, har vi ikke klart å være enige om hva det overnaturlige består av. Denne trangen har fulgt oss helt fram til idag. De ulike moderne religionene består alle av flere grener. Alle mener at deres versjon er den riktige. Kun gjennom dem vil man kunne forstå livets (og muligens dødens) mysterier. Mormonerne er intet unntak. Da grunnleggeren, Joseph Smith Jr., døde i 1844 var det flere som ville ta over etter ham.

"LDS main branch timeline" by WikiLeon | Text by Author at Wikipedia
«LDS main branch timeline» by WikiLeon | Text by Author at Wikipedia

Diagrammet viser at disputten endte i flere versjoner. Av disse gjenstår:

  • The Bickertonites: The Church of Jesus Christ
  • The Brighamites: Rocky Mountain Mormons: Corporation of the President of the Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (prev. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints)
  • The Granvilleites: Church of Christ (Temple Lot)
  • Joseph Smith III: Community of Christ (prev. Reorganized Church of Jesus Christ of Latter Day Saints)
  • The Strangites: Great Lakes Mormons: Church of Jesus Christ of Latter Day Saints
  • Polygamistene: Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (FLDS)

Medlemmene av overnevnte versjoner av Mormonismen/Smithismen bærer alle vitne om at det er de som er sannheten, noe man ser på websidene deres (lenker under).

Jeg er fremdeles medlem av Rocky Mountain Mormons, eller Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, men er ikke lenger troende. Objektivitet er noe jeg har tilstrebet i denne artikkelserien for jeg har ikke noe ønske om å «drite ut noen». Samtidig er jeg klar over at å være nøytral er umulig. Jeg har brukt kilder fra begge sider av saken og kilder som ikke har noe med mormonismen å gjøre.

En begynnelse

Alle liv har minst en begynnelse. I Joseph Smith, Jrs. tilfelle er en begynnelse foreldrene hans. Lucy Mack og Joseph Smith, Sr. var begge produkter av sin samtid og historie. De dro sine historier med seg inn i ekteskapet. Kombinasjonen var med på å forme Joseph Smith, Jrs. barndom. Samtidsånden var en del av denne pakken. I denne kommer jeg til ta for meg tiden fram til Joseph Smith Jr. fylte 12 år.

Samtidsånden

Visjoner og profetiske drømmer var en del av samfunnsånden i USA på 1800-tallet. Folk hadde fått det for seg at tusen-års-riket stod for dør. Kristnes ansvar var å redde verden fra seg selv før Jesus kom igjen. Metodister og baptister tok på seg misjonæransvaret. (Scott, 2000)

Religionsånden i New England var preget av å være et «Wild West» samfunn. Folk fikk ikke den samme religiøse tilhørigheten som deres forfedre men kjente bibelen og brukte fornuften i hverdagen (Hines, 2007) – Universalismen. Nye kirkesamfunn dukket opp som små paddehatter og mange av dem fikk en omvendelsesretorikk. Omvendelsesopplevelsene var ofte svært spirituelle og innebar syner og profetiske drømmer. Menn, kvinner og barn hadde slike opplevelser og både kvinner og menn grunnla egne religiøse samfunn. (Whitaker, 1999)

Lucy Mack

Lucy Macks foreldre var Solomon Mack og Lydia Gates. Solomon var fra fattige kår, uten utdanning og tilhørighet til en religion. For å forsørge familien vekslet han mellom militæret og å være gårdsarbeider. Mack familien hadde lav status fram til Solomon utga sin egen bok, en tradisjon Lucy og senere Joseph. Jr. fulgte (Brodie, 1945/1995).

Lydia var, ifølge Solomon:

«not only pleasant and agreeable by reason of the polish of education, but also possessed that inestimable jewel which in a wife and mother of a family is truly a pearl of great price, namely, a pious and devotional character. » (Smith, Lucy Mack)

Lucys mor, Lydia, stod for den åndelige og sekulære utdanningen av barna, med bibelen som hovedkilde. Man leste fra den både for underholdning og åndelige opplevelser. Å bo i ødemarka forsterket pietismen. Familiemedlemmene hadde opplevelser med syn og drømmer som bekreftet deres religiøse overbevisning. Lucy var ikke noe unntak. Ifølge selvbiografien hennes, hadde trosoppfatningen hennes mye til felles med metodistenes. Hun deltok på møtene deres så langt hun kunne. Etter hvert ble hun døpt, men ikke som medlem av noe trossamfunn. En av brødrene hennes stiftet sitt eget religiøse samfunn. (Smith, Lucy Mack )

Joseph Smith, Sr.

Foreldrene til Joseph Smith, Sr. var Asael Smith og Mary Duty. Senior var nr. 3 av elleve barn (Anderson, 1992). Asael hadde, som Samuel, vært soldat under frigjøringskrigen. Han og Mary flyttet der det var arbeide å finne. Asael og Mary endte opp i Tunbridge der han ble valgt til ulike offentlige stillinger og økonomien bedret seg. Asael var Universalist, dvs. mot misjonerende religioner men for kristendommen. Han var svært kristen og oppfordret familien til å lese bibelen nøye og bruke fornuft i livene sine. Mary Duty står det lite om annet enn at hun må ha vært en svært dyktig mor siden alle barn overlevde fram til de ble voksne (Andersen, 1992).

Brodie skriver at da han var i 40-årene dro Asael sammen med Joseph Sr. fra Massachussetts til «The Green Mountains», eller Tunbridge,  for å rydde land til en gård. Det var her Joseph traff Lucy. Ifølge frimurerne dekket Joseph Sr. sine åndelige behov gjennom medlemsskapet hos frimurerne. Han ble «Master Mason» i 1818 i Canandaigua, New York (Terry Chateau).

Joseph Smith, Jr. fram til visjonene

Da Lucy og Joseph giftet seg i 1796 i Vermont fikk fikk Lucy $1000 (ca. $613,000.00 i 2016) av en bror og hans forretningskompanjong som bryllupsgave. Etter brylluppet flyttet paret vestover til Vermont. Etter seks år med gårdsdrift valgte paret å drifte en butikk i byen Randolph. Ginseng-eventyret kalte. Joseph satset gård og grunn på å skulle dyrke og eksportere Vermont ginseng til Kina. Av ulike grunner feilet satsingen fullstendig og Joseph satt igjen med en enorm gjeld. Lucy brukte brudegaven til å betale gjelda. Familien var nå fattig og måtte flytte fra sted til sted. De endte etter hvert i Sharon, Windsor County, Vermont der Joseph Smith, Jr., grunnleggeren av Mormonismen ble født som parets femte barn. Familien flyttet dit Joseph Sr. fikk jobb. En av bi-inntekskildene til familien var skattejakt med ønskekvister og seersteiner. Det manglet ikke på arbeidsvilje men heller kloke valg (Brodie, 1945/1995).

Da familien flyttet til Lebanon, New Hampshire begynte økonomien komme seg. Men i 1813 ble alle barna angrepet av flekktyfus-epidemien. Alvorligst var det for Sophroina som holdt på å å dø. Joseph Jr. (7 år) fikk infiserte febersår med spredning. Han slapp å amputere benet, men men fikk varige mèn som ga utslag i halting (Welch, 2009).

Familien Smith’s ser ut til å ha vært en helt vanlig familie etter den tids standarder. Noen kilder roser dem veldig, mens andre river dem ned. Hvorvidt noen av dem er riktige eller sanne, er ikke godt å vite på grunn av mangelen på nøytrale kilder. Men fram til Joseph Smith Jr. forteller familien om «det første syn», skiller ikke familien seg vesentlig fra resten av befolkningen. De er pietistisk kristne med klokketro på bibelen.

Neste artikkel skal ta for seg tiden fram til Joseph Smith Jr. grunnlegger kirken sin.

——————————————————————–

Kilder:

Advertisements

3 thoughts on “Joseph Smith Jr., grunnlegger av mormonismen: Barndom

  1. I put this in Google translate. Is the LDS church known as the «Rocky Mountain Mormons» in Norway?

    And I’m guessing English got the word «Like» from Norwegians.

    Lik

  2. Rocky Mountain Mormons is so cute.

    I left the church a long time ago because I didn’t like the inequality it promoted. And an afterlife of polygamy that I was promised as my eternal reward sounded more like Hell than Heaven.

    Plus, teaching people to harm — fighting against gay marriage and supporting homophobia, for example, or generally teaching women and people of color that they are lesser-than. Having my church teach me and everyone else that I was lesser-than (as a female) felt like a betrayal. They’ll say it isn’t true because while men hold priesthood and all of the leadership positions, women have babies. But men have babies too. And not all women have babies. The patriarchal order that was constantly promoted is definitely sexist.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s